2009-09-29

Pressrelease: Grönt ljus för biogasproduktion i Göteborg

Energimyndigheten ger grönt ljus för biogasproduktion i Göteborg - ett steg i rätt riktning för grön gas och gröna jobb inom energisektorn.

GoBiGas var ett av de projekt som måndag 28 september beviljades ekonomiskt stöd av Energimyndigheten. Stödet som är på 222 miljoner kronor ges under förutsättning att EU-kommissionens statsstödsgranskning utfaller positivt. GoBiGas-projektet ägs till största delen av Göteborg Energi med E.ON som delägare. Målet är att producera biogas genom att förgasa biobränslen, i en anläggning i Ryaområdet på Hisingen i Göteborg.

- Vi är väldigt glada över detta erkännande från Energimyndigheten. GoBiGas-anläggningen blir den första storskaliga förgasningsanläggningen i världen för produktion av biogas från biobränslen, säger Åsa Burman, VD och projektchef för GoBiGas.

E.ON byggde redan på 90-talet en förgasningsanläggning för produktion av el och värme i Värnamo.
- Vi ser detta som nästa steg för att få den ytterligare kunskap som krävs för att bygga storskaliga förgasningsanläggningar för produktion av biogas, säger Göran Tillberg, forskningschef på E.ON Nordic.

GoBiGas är en satsning på produktion av biogas genom förgasning av biobränsle. Biogasen kommer bland annat att kunna användas till fordonsbränsle, industriprocesser samt kraftvärmeproduktion. Anläggningen dimensioneras för att producera cirka 100 MW gas och produktionen beräknas bli cirka 800 GWh/år.

Förgasningsanläggningen är planerad att byggas i två etapper, där den första etappen (ca 20 MW) byggs under åren 2010-2012, det är denna etapp som stödjet beviljats för. Den andra etappen (ca 80 MW) är planerad att byggas under åren 2013-2015.

För mer information kontakta:
Åsa Burman, VD GoBiGas AB, telefon 0706-86 63 50.
Göran Tillberg, Forskningschef E.ON Nordic, telefon 040-244 730.

GÖTEBORG ENERGI AB

Ann Törnblom